Drömmer du om att slå dig in på den svenska rallyscenen? Sverige är en ledande nation inom just rally och ställer upp med flera deltagare under det årliga rally-VM. Men faktum är att det kan vara ganska svårt att bli en del av rallybranschen utan rätt uppbackning. För det första är det svårt att slå sig in i ett redan etablerat stall. Lösningen på detta kan vara att bygga sin egna rallybil och försöka ta sig in den vägen. Här berättar vi vad du ska tänka på om du vill bygga din alldeles egna rallybil.
Köp en begagnad bil
Vi förmodar att du inte vill använda din dagliga personbil när du ska bygga en rallybil. Därför bör du ge dig ut på jakt efter en billig begagnad bil som passar för rally. Hos Holmgrens Bil har de ett stort utbud av begagnade bilar där du även har en veckas bytesrätt. Du kan välja att köpa din begagnade bil på avbetalning eller betala hela summan under ett tillfälle. Du ser också i vilken stad bilen finns att hämta direkt på hemsidan. När du hittat en bil du gillar är det dags att börja göra om den till en fungerande rallybil.
Börja med att ta ut all inredning
När du ska bygga en rallybil måste du rensa den både från originalstolar och lite andra saker som inte hör hemma i en sådan bil. De flesta väljer att ta ut hela inredningen och börja från noll. Du kan välja att helt ta bort golvmattorna och istället lacka golvet. Om du ska köra standardrally går det dock att lägga tillbaka mattorna efter att du tagit ut inredningen. Bältena ska också tas bort då dessa inte är godkända för rally. En liten notis är att en rallybil alltid registreras med 2-sitsar.
Montera en burbåge
Steg två är ganska komplicerat och kräver att du ska montera en burbåge. Har du inte svetsvana bör du ta hjälp av någon utifrån för just detta moment. Att göra bågen är ett ganska komplicerat arbete som kan ta en del tid. Det är absolut inget du bör stressa fram utan göra lugnt och metodiskt. Kontakta gärna någon som har vana att bygga rallybilar för att få tips om hur du ska få bågen riktigt bra.
Välj stolar och bälte
När bågen är klar är det dags att välja stolar. Stolarna ska vara godkända av FIA och ha godkända spännen. De får inte heller vara äldre än fem år. På nätet finns det flera sajter där du kan beställa dina stolar. Stolarna ska kompletteras med ett 6-punktbälte som också är godkänt för rally. Till skillnad mot vad man kan tro behöver man inte byta ratt men många väljer att göra det för känslans skull. Det kostar inte så mycket att byta ratt och det kan det vara värt för att få den rätta känslan. När du har gjort detta så har du kommit en bra bit på vägen till att bygga din helt egna rallybil.